Paul en Lia Verre reizen

Icefield Parkway en Jasper NP

Icefield Parkway en Jasper NP.

Vanuit Golden vervolgen we de reis richting het noorden met als eind bestemming Valemount,net buiten Jasper NP. Maar voor we daar aankomen is er nog veel moois te zien, ik noem om te beginnen de Takkakaw Fall, Esmerald Lake, Sunwapta Falls, Columbia Icefield, the Natural Bridge, Athabasca Falls en niet te vergeten, het rijden van de Icefield Parkway is op zich al een prachtige route. We spotten onderweg het eerste “wildlife”: een koppeltje Bighoorn sheep. Mooi te zien met wat voor gemak deze tegen een rots bergwand omhoog klimmen. Daar deze route nogal wat tijd in beslag neemt rijden we op het eind van deze weg niet Jasper in, maar gaan gelijk door naar Valemount waar we de aankomende 2 nachten verblijven. En wat een mooi huis hebben we hier zeg. Helemaal nieuw in blokhut stijl gebouwd. Hele grote kamer met aansluitend een grote amerikaanse keuken, 2 badkamers, 3 slaapkamers, grote voorraadkast met wasmachine en droger (dus de 1ste was is ook al weer een feit), ja zelfs een apparaat om skischoenen op te drogen. Perfect dus voor de komende 2 nachten.
De volgende dag gaan we terug naar Jasper en omgeving.

Jasper zelf is een leuk wintersport plaatsje met winkeltjes, terrasjes en vooral herkenbaar aan de ouderwetse stoomlocomotief die voor het station prijkt. Na hier wat rond gewandeld te hebben en een heerlijke koffie in een van die leuke koffietentjes genuttigd te hebben rijden we richting Maligne Lake. Het is een regenachtige dag, dus de vergezichten zijn wat somber, van de andere kant ook wel mysterieus.
Maligne Lake is vooral bekend om zijn “ten peaks”, dit is een heel klein schiereilandje wat aan de achterkant van het meer ligt en waar 10 grote dennenbomen op groeien, eigenlijk niets bijzonders, maar het schijnen wel de 10 meest gefotografeerde bomen van Canada te zijn. Het is een lange wandeling daarheen, en die tijd hebben we niet, buiten dat regent, dus nemen we dit gelijk aan als we naar de aanzichtkaarten hiervan kijken.
Op de terugweg worden we nog verrast door een kudde Wapiti herten die langs de weg onverstoord grazen, terwijl de bull midden op de weg stil staat alsof hij wil zeggen: jullie toeristen wacht maar even tot wij hier klaar zijn. We krijgen zo wel mooi de gelegenheid om wat foto’s te schieten.
We rijden verder naar Valemount, waar we na een heerlijke maaltijd in de Caribou grill moe, maar voldaan, weer naar “huis” gaan.
Dit waren inderdaad een paar hele vermoeiende dagen, zeker na de lange reisdag, maar nu je hier dan bent, wil je ook alles zien natuurlijk. Morgen rijden we door naar Clearwater aan de voet van Wells Gray NP, daar kunnen we het even wat rustiger aan doen. Over een paar dagen dus weer meer “leesvoer”!

Groetjes,
Paul, Lia, Robbert, Maikel en Fleur.

PS: leuk dat we weer zoveel enthousiaste volgelingen zijn

Elize

Wat kan je het mooi verwoorden Lia, alsof ik erbij ben.
Xx

A.Torenbos

Jammer van de regen maar het blijft een heel mooi land waar je nooit genoeg van krijgt .
Heel veel plezier nog .
Groetjes

Jos en José

In Ă©Ă©n woord: Prachtig. Geniet ervan met zijn allen!

Groetjes

Sylvia

Mooi beschreven en wat een mooi foto's. Geniet nog heerlijk van jullie reis.

Wilma van Beurden

Wat leuk om jullie op deze manier te volgen. Geniet van het moois om jullie heen.