Paul en Lia Verre reizen

Wells Gray NP

Wells Gray NP
Hoi, hoi daar zijn we weer met een verslag van de laatste paar dagen.
Na de Rocky Mountains rijden we door naar Wells Gray NP. Dit stukje Canada hebben wij de vorige keer over geslagen, dus is ook voor ons helemaal nieuw.
Op de weg er naar toe merken we dat we zuidelijker rijden en zien het weer langzaammaar zeker droger en beter worden. Helemaal prima dus.
Eenmaal in Clearwater aangekomen, rijden we direct naar het visitors centrum om informatie in te winnen, hoe we op de korte tijd die we hier hebben zo veel mogelijk kunnen bekijken. Advies van de hele aardige vrolijke dame achter de balie:
Nu vanmiddag nog eerst naar de plek waar we de mooiste watervallen bekijken en dan misschien wel morgen een boottocht naar het eind van Clearwater Lake. Dit is een geheel verzorgde tocht van 7,5 uur naar het einde van Clearwater Lake. Dit lijkt ons wel wat en na overleg besluiten we dat dit de manier is om er zo veel mogelijk uit te halen. En het blijkt de juiste keuze. We rijden eerst naar de plek waar de zalm zich aan het voorbereiden is op het paaien op hun geboortegrond. We zijn wellicht net te vroeg, maar hebben er toch een kunnen spotten. Daarna rijden we het NP in en gaan achtereenvolgens de Spahats Creek Falls, de Dawson Falls en de grootste ,de Helmcken Falls bekijken. Bij de eerste worden we verrast door de aanwezigheid van een Belg die daar friet staat te verkopen. Het moet toch niet gekker worden! Maar na het bekijken van de Falls zouden we geen Hollanders zijn als we daar geen frietjes mayo zouden nemen hahaha…
Hierna rijden we het park uit en gaan inchecken bij Clearwater Valley Resort.
De volgende morgen rijden we na een snel ontbijt het park weer in om ons te melden bij Clearwater Boat Tours. Ons valt gelijk de gastvrijheid van de Canadezen weer op, we zijn wat vroeg dus: “Help yourselves with coffee inside.”
Na enige tijd kunnen we het bootje op (we zijn in totaal met 7 personen + onze kapitein die zichzelf: “Captain Jack noemt”. De tocht gaat beginnen, het eerste stuk met enige vaart maar al snel worden we met gematigder tempo gewezen op de flora, fauna en niet te vergeten prachtige watervallen links en rechts gewezen. We moeten totaal 50 km varen naar de andere kant van het meer.
Hoe verder we vorderen hoe verder we van de bewoonde wereld af varen, met als eindbestemming een klein standje waar we aan meren.
Er staan 2 picknick tafels met daarboven een luifel, een BBQ met bankjes erom heen. En er is zowaar een toilet in de bush bush.
We worden door Captain Jack meegenomen naar de voet van een prachtige waterval, en met een gedeelte van ons gaat hij ook nog naar boven, waar de waterval naar beneden stort.
Eenmaal beneden wijst hij ons een wandelpad waarlangs we terug kunnen keren met een omweggetje, hij gaat direct terug om een en ander voor te bereiden.
Als ook wij weer bij het strandje aankomen zien we dat de tafel keurig gedekt is met voor ieder een bord met allerlei lekkers zoals een paar plakjes ceddar cheese, salami, olijven, paprika, een bakje met gemengde bonen,daarnaast brood met als beleg roast beef, kaas, zelfs nuttela en jam.
Even later gaat hij voor de liefhebbers nog worstjes BBQ-en om een hotdog te maken.
Hij heeft zelfs verse koffie gezet met water uit het meer: betere koffie kun je niet hebben zegt hij. En hij heeft gelijk: heerlijke koffie.
Na deze geweldige lunch krijgt ieder die dit wil de gelegenheid om met een kano een stukje over het meer te gaan varen. Dat valt bij de jeugd natuurlijk in zeer goede aarde.
Na een uurtje worden ze terug bij het strandje verwacht en gaan we met z’n allen weer de boot op voor de terug reis. Ook nu is Captain Jack niet te beroerd om hier en daar wat uitleg te geven en tegen 17.30 uur zijn we weer terug bij de plek waar we ons avontuur begonnen. We waren het er allemaal over eens: dit hadden we niet willen missen, wat een geweldige dag.
Op de terugweg stoppen we nog even bij Baileys Chute. Dit is een plek in de rivier waar je kunt zien dat de zalm hele toeren uit moet halen om tegen de stroom in een hoogte te overbruggen, om uiteindelijk hun geboortegrond te bereiken. De eerste zalmen waren nog maar net aangekomen, dus druk was het niet, maar toch spectaculair om te zien.
Na dit schouwspel rijden we weer richting motel voor onze laatste nacht in deze omgeving.
Vandaag zijn we richting het zuiden, naar Peachland aan het Okanagan meer gereden.
Hierover berichten we over een paar dagen weer meer.

Groetjes van ons allemaal!

Jan van Gils

Zo te horen een prachtige reis. Geniet er van

Ad en Caroline

Maar...maar...maar...maar ! Ga zo door mensen, het moet nog veel mooier worden ! Groetjes, de zielige thuishangers !

Astrid Windmeijer

Geweldig, alle foto's en verhalen zijn even mooi!! Wat n prachtige reis!!

A . Torenbos

Lia vlgs mij heb je je beroep gemist reisverhalen schrijven zoals jij dat kan ik zou niet weten wie dat beter doet het lijkt wel 'n spannend boek ga zo door .
Veel plezier nog en volop genieten .

Frans en Anjo

Weer genoten van de fotoos en verhaal
maar patat en een hotdog??blijft ook lekker?

Tadzju en Mary

Wat 'n prachtige, afwisselende en leuke Family-Trip !
Mooie verhalen en schitterende foto's !
Wij wensen jullie een hele gezellige en ontspannen Ontdekkingsreis !
Beware of the Bear !

Lieve groetjes !

Ursula

Gave foto's leuk om alles weer eens te zien xx