Paul en Lia Verre reizen

Wij naderen het eindpunt van het eerste eiland: Sumatra

Onze rit vandaag brengt ons verder naar het zuid/westen van Sumatra en we gaan van de streek van de Batak karo stammen over naar de streek van de Minankabau stammen. Eerst laat Zufnal ons een rubberplantage zien. Leuk om de rubber langs een stam naar een bakje te zien lopen. Daarna neemt hij ons mee naar een zeer grote waterval. Om deze te bereiken dienen we eerst een hangbrug over te lopen. Ook weer een ervaring op zich. Het is inderdaan een zeer grote waterval en met is doende hier een heel waterpretpark omheen te bouwen. Eigenlijk zonde van dit mooie stuk natuur. Onze volgende stop is bij een kokosnoot plantage/kruidentuin. We krijgen eerst een demonstratie hoe een makaak aapje de kokosnoten boven uit de boom haalt. De kokosnoot wordt geprepareerd en met een rietje kunnen we het sap drinken. Daarna wordt de noot doorgesneden en het jonge (binnenste) vruchtvlees met palmrietsuiker vermengd. Smaakt lekker zoet, maar een beetje onbestemd glibberig. Na deze demonstratie wandelen we door de kruidentuin en zien hier o.a. de Laos, het serreh rietje, de kaneel boom, de nootmuskaat en uiteraard witte en zwarte peper. Even verderop stoppen we nog langs de kant van de weg bij een palmrietsuiker stokerijtje. Je gelooft je ogen niet. Gat in de grond, houtje erin, pannetje erop en stoken maar..... Wel heel leuk om deze manier van bewerken nog mee te mogen maken. We rijden verder en komen langs een Moslimschool. Dit is vergelijkbaar met wat wij kennen als kostschool, alleen wat wij er in de vlucht van gezien hebben zou je er hier niet op willen zitten. Eigenlijk heel zielig: de meisjes slapen in een groot gebouw tesamen en de jongens slapen in groepjes van 4 of 6 (geschat) in een barakje (en wat voor een). Oordeel zelf op de foto's. Wij vervolgen onze weg en tijdens een tropisch regenbuitje ( ook vandaag weer ja) passeren we in Bonjol met veel glans en glorie de evenaar. We gaan van het noordelijk naar het zuidelijk halfrond. De regen mag de pret niet drukken, dus allemaal uit de bus en als een stelletje Japanners met camera's zoveel mogelijk vast leggen. Weer terug in de bus valt het ons op dat de huizen hier in deze streek ineens een stuk mooier, groter en luzer zijn dan in het noorden. Zufnal heeft hier een verklaring voor: In het Noorden hebbern de mensen grote familiegraven (deze hebben wij inderdaad legio gezien daar) en in het westen bouwen ze van dit geld liever grotere huizen. We slapen in Bukkitingi in hotel Pusako. Morgen een dag in de omgeving en overmorgen Gaan we met het vliegtuig over naar Java. Dan zit de eerste helft er al weer op.

Tineke

Jullie beleven toch wel heel veel meer dan wij straks. Alleen het verhaal van jullie belevenissen is mooi om te lezen. Ik wil nog even de foto's kijken, maar die lol wordt me door Milan niet gegund....hij is alweer wakker, dus vanavond tijd voor maken.