Paul en Lia Verre reizen

Het oude Bataviastad

Na een goede overtocht en 1 overnachting in Jakarta in een bijzonder luxe hotel gaan we de volgende dag om 07.30 uur weer en route en beginnen met een stadstour door wat vroeger Bataviastad was. Wat een gigantisch grote stad!. 12 miljoen inwoners, ga er maar aanstaan. We beginnen met de oude haven waar alles in de weer is om de ladingen in de oude Boekinese schoeners te krijgen. Van de haven uit rijden wij naar een plein waar nog diverse gebouwen uit de Nederlandse tijd in volle glorie aanwezig zijn zoals het Batavia cafe waar de portretten van Wilhelmina, Juliana en Beatrix nog aan de muren prijken. Wij rijden langzaam aan de stad uit en onze gids wijst ons de verschrikkelijk grote krottenwijken aan de rand van de stad. Al deze "huisjes" zijn illegaal gebouwd, maar blijkbaar een heel groot probleem voor de regering. Eenmaal de stad uit gaan we op weg naar een Botanische tuin. Deze is ooit door een Duitser aangeld en herbergt een schat aan bomen en planten, om er een paar te noemen: koningsboom -manneke pis boom - worstenboom - kaarsenboom - de lotusbloem - reuzenbamboe - lianen - meranti - rotan.  Een hele verzameling, maar teveel om alles op te noemen. Van hieruit gaan vwe verder naar Bandung, maar stoppen eerst nog bij een theeplantage. Een prachtig gezicht om al die velden langs onze rit te zien liggen. Rene, onze gids op Java legt het proces uit en we rijden weer verder. Uiteraard na de nodige foto's gemaakt te hebben. Wij komen om 19.00 uur aan bij ons hotel waar we nu 2 nachten verblijven en "dineren" bij KFC. Weer eens wat anders dan alle rijstvariaties die we tot nu toe gehad hebben. Verzonden vanaf Samsung Mobile