Paul en Lia Verre reizen

Borobudur en andere bezienswaardigheden in de omgeving van Yogjakarta.

Yogjakarta is inderdaad (zoals Lia Mens al aangaf) een van de mooiste steden tot nu toe. In zoverre, niet zo chaotisch meer, alhoewel ze er hier ook wel wat van kunnen.

Vandaag rijden we om 07.30 uur naar een 'Batik atelier van de heer Kabul. Dit is een bekende Batik kunstenaar. Wij bewonderen de mooie Batik schilderijen die hij en zijn leerlingen gemaakt hebben. Van hieruit rijden we naar het Paleis van de Sutan. Hier krijgen we een rondleiding. Imposant, Wat is het contrast dan groot tussen rijk en arm hier. Aansluitend gaan we bij een 'Wajong poppen' atelier langs om ook deze kunst uitgelegd te krijgen. Wat een werk....

Wij bezoeken nog een fabriek waarvan de Batik stof ook kleding enz. gemaakt wordt. Na de lunch krijgen we nog een rondleiding in een zilver atelier en worden uiteraard in de gelegenheid gesteld om een en ander aan te schaffen.

Nu op naar het hoogtepunt van deze dag: De Borobudur. Dit is een imposant tempelcomplex van in de 8ste eeuw gebouwd is. Opvallen hieraan is dat alles zonder gebruik van enige spijker, cement of welk hulpmiddel dan ook in elkaar gezet is. Alles staat en hangt aan elkaar met messing en groef verbinding. Wat een kunst als je bedenkt dat dit ongeveer 1100 jaar geleden al zo geboudw is. Leuke bijkomstigheid: op de weg naar de Borobudur toe kijk je tegen een heuvelgebried aan en met een beetje fantasie zie je wat ze hier de liggende man noemen: dit is de architect van de Borobudur. Wij krijgen ook hier een rondleiding met uitleg van het verhaal rondom Boeddah. Te groot om nu te herhalen. UIteraard worden de nodige foto's genomen en daarna rijden we weer terug naar ons hotel. Onderweg stoppen we nog even op een plaats waar op 26 oktober 2010 een grote lavastroom een dorp zowat van de landkaart heeft gevaagd. Wat een kracht heeft zo'n stroom. Keien van ik weet niet hoe zwaar zijn van boven mee naar beneden gevoerd en hebben alles verwoest.

Ons staat nu 2 zware reisdagen te wachten. Morgen een rit van 384 kilometer en dan als hoogtepunt morgennacht om 01.00 uur een rit naar de krater van de Bromovulkaan. Weinig slapen dus. Daarna op woensdag door naar Bali. Het eind van deze mooie reis komt in zicht.

Ik zou zeggen: Ga even rustig voor de volgende serie foto's zitten.

Groetjes en tot de volgende keer.

Tineke

En alweer een geweldig verhaal neergepend! Nee, neer getypt. Schitterende foto's. Ach die slaap moet je later maar inhalen. Het gaat inderdaad erg snel nu die reis van jullie. Nog even en jullie staan weer met beide voetjes op Nederlandse bodem. Fijne week nog.

ursula&roy

leuke verslagen,mooie fotos. volg jullie op de voet.dat je nog meer geweldige dagen mag beleven.jullie zijn trouwens in mijn geboorte dorp geweest(bandung).veel plezier nog en we blijven volgen. groetjes.