Paul en Lia Verre reizen

Het laatste stuk van deze mooie reis.

Inderdaad zware reisdagen: Om 07.00 uur zitten we weer in de bus. Totaal moeten we 384 kilometer afleggen. Eerst stoppen we nog bij het paleis van de 'Kleine Sultan' in Surakarta. Hier woont nog steeds een van de 50!! Koningen van Indonesie. Het hebben van een koning is nog een hoogstaande traditie en wordt nog steeds in ere gehouden. Helaas moet de man wel zelf zijn brood verdienen. Het onderhoud van het paleis wordt wel door de regering betaald.
Wij rijden verder en er wordt deze dag alleen nog gestopt voor een koffiepauze en een lunchpauze.
Om 18.00 uur komen we in ons hotel aan. Wij krijgen tot 01.00 uur in de nacht de tijd om te eten en wat te rusten want om 01.00 uur rijden wij naar een parkeerplaats in de buurt van de Bromo vulkaan. Hier stappen we over in jeeps om het laatste stuk af te leggen. Dit duurde nog zo'n uur. En toen was het wachten.... Dit duurde niet lang en de inspanning was zeker de moeite waard. Wat een adembenemend zicht om de zon van achter te bergen op te zien komen. Na de nodige foto's en film worden we door de jeep naar een plaats in de buurt van de krater gebracht. Van hier uit gaan we te voet verder. Ploeteren geblazen. Zoals op zoveel toeristische plekken hier worden we vergezeld (af en toe tot ververlens toe) door de plaatselijke bevolking om toch maar gebruik te maken van de paarden die ze in de aanbieding hebben. Tot nu toe hebben we ze steeds afgewimpeld, maar het laatste stuk gaat redelijk stijl omhoog, dus toch voor 20.000 Rp (=ong. EUR1,80)maar op het paard geklommen. Ook dit was toch wel de moeite waard, want eenmaal bovenop keken we recht in de krater. Een apart gezicht. Eenmaal terug bij de bus gaan we gelijk door naar ons volgende adres, Ketapang. Weer een hele dag in de bus. Ketapang is een havenstadje aan de oostelijke kant van Java. Van hieruit gaan we de volgende dag met de pont over naar Bali. Eenmaal overgestoken krijgen we toch weer een ander Indonesie te zien. Bali wordt ook wel het Godeneiland genoemd. Dit omdat er op elke hoek van de straat wel een tempel of iets wat er op lijkt staat. Ook zie je bij elk huis een offerplaats(je) waar de plaatselijke bevolking dagelijks een offer brengt.
Na een rit van 3,5 uur komen we dan eindelijk in Sanur aan. Hier blijven we de laatste dagen in Hotel Swastika Bungalows. We wandelen even naar het strand voordat we gaan eten. Daarna nog even genieten van de heerlijke buitentemperatuur.
Schetst onze verbazing de volgende morgen: De eerste regenbui sinds maanden valt met bakken naar beneden. Dit geeft me wel even de tijd om de reissite bij te werken. Maar we hopen natuurlijk dat het nog wel even droog wordt zodat we het dorp nog even kunnen gaan verkennen.

Geniet nog maar even mee van de mooie foto's. Ook heb ik er nu een aantal panorama foto's van de hele reis bij gedaan. (als ik alles ge-upload krijg natuurlijk).
Dit is het laatste verslag en wij hopen nog wat zon te zien voordat we weer naar huis gaan.

Bedankt voor het volgen.
Groetjes Paul en Lia.

Maikeltje Donfield

Hee Moeder!

Foto's zien er goed uit!

Uiteraard krijgen we je laatste 3 berichtjes wel maar ga ik niks terugsturen aangezien me dat een vermogen gaat kosten. Hier is alles goed en wel, alles doet het nog en is nog niet in de fik gevlogen. De stroom vindt het wel leuk om er vaak uit te klappen, maar dat is niet zo'n probleem.

Tot zondag!

Anjo

Leuk om je te volgen, maar wil ook graag jullie ervaringen 'horen'en de foto's groter zien... onder het genot van een bakkie. Goeie reis naar huis Paul en Lia

Tineke

Mooi verslag en geweldig mooie foto's. Wat is er aan de hand dat er thuis nog een zware taak op jullie wacht? Toch niets ernstigs?
Goede reis en tot gauw.
Overigens gisteren een mooie kaart van jullie gehad. Als wij kaarten uit Mexico sturen duurt het meestal 3 maanden voor ze aankomen.
Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Ad en Caroline

Wat een mooie foto's alweer en mooie verhalen die jullie meegemaakt hebben. Geniet nog maar lekker van de rust de laatste paar dagen, want die hebben jullie ook wel nodig na zo'n mooie toch wel vermoeiende reis.
We zijn heel benieuwd naar al de foto's en film!
Nog een goede reis terug en tot gauw.
Groetjes en liefs van ons. xxxx