Paul en Lia Verre reizen

van Loei naar Phrae

Woensdag 25 oktober.

Van Loei naar Phrae.

We beginnen de dag relaxed na de pittige dag van gisteren.

De bus vertrekt om 09.00 uur en wij rijden eerst naar een groot meer op een kwartier afstand van Loei.

Daar gaan we met een bamboe vlot, wat door een bootje naar het midden van het meer geduwd wordt, zwemmen voor de liefhebbers en alleen maar genieten van de rust en de natuur voor de niet zwemmers.

Dit duurt alles bij elkaar zo'n 2 uurtjes, daarna weer een rit van 1 uur voor we weer een stop maken voor de lunch.

Het klimaat in noord Thailand is subtropisch en dat zie je dan ook meteen aan de flora. Hier groeien een ander soort bomen, rubberbomen, teakhout en palm bomen vooral. Het valt ons op dat we ook diverse aardbeienkwekers zien. De streek staat ook bekend om de bloemkwekerijen. Er worden hier o.a. veel rozen en anjers gekweekt.

Het weetje van Jerry vandaag: je ziet regelmatig monniken lopen in een saffraan (oranje-geel) kleurige outfit. Dit zijn geen echte monniken, zoals een missionaris isis of zo, deze dragen een rood/bruine outfit. De andere zijn boeddhistische mannen die eenmaal in hun leven monnik moeten zijn geweest. Dit wordt meestal gedaan in de periode voor hun huwelijk. Gaan dan daarvoor naar een soort bezinningshuis nabij een tempel, waar zij 227 regels na moeten leven. Pas dan zijn ze een echte boeddhist. Deze periode duurt meestal 2 weken, maar kan ook 2 maanden duren. Dat bepaalt de monnik zelf. Tijdens deze periode hebben zij de hoogste status in rang, wat bijvoorbeeld betekent dat de Koning hen als eerste moet groeten met de waai in plaats van andersom. Het boeddhisme is geen geloof zoals veel mensen denken, maar een levenswijze. Zij gaan er van uit als ze volgens deze regels leven, dat zij sneller zullen overgaan naar het hiernamaals. Zo niet dan zullen zij eerst nog een of meerdere malen reĂŻncarneren.

De lunch genieten we op een resort met een prachtig uitzicht over de vallei. De rit daarna gaat door de middle of nowhere, en we passeren dan ook een bordje “einde beschaving”. Wat dat inhoudt kunnen jullie zelf wel invullen..hahaha

We vervolgen de rit en zijn om 18.30 uur op de plaats van bestemming: Phrae.

Wij zullen hier weer gezamelijk dineren. Dit is heel goed geregeld. Alles wordt van te voren gereserveerd en als je aankomt staat de tafel gedekt!

Slaap lekker alvast voor straks, wij duiken zo ons bedje weer in!!

Paul en Lia

Elize

Prachtig verwoord en leerzaam
Dank je

Anjo

Kan ik een weekeindje komen logeren ?