Paul en Lia Verre reizen

van Phrae naar Chiang Rai

Donderdag 26 oktober

Van Prae naar Chiang Rai

De crematie van koning Bhumibol!

Deze dag zal zeker de geschiedenisboeken ingaan. Zo goed als heel Thailand ligt stil. Zeker vanaf 14.30 uur vanmiddag. Alle Thais zijn in het zwart gekleed. Wel mooi om die eensgezindheid te zien, zeker als het om de overleden koning gaat. De ceremonie is vanochtend om 06.00 uur begonnen en zal zeker tot in de nacht duren. Om 06.00 uur is zijn lichaam uit het Grand Palace gehaald. Dan zal er nog een tour door de stad zijn. Wat er daarna nog allemaal gebeurt weten wij nu nog niet, maar zal zeker in de loop van de dag duidelijk worden. De werkelijke crematie zal vanavond om 21.30 pas zijn.

Maar even terug naar de orde van de dag, wij rijden per slot van rekening wel met een bus vol Hollandse toeristen door het land.

Na het ontbijt rijden we weer verder en stoppen na een kwartiertje bij een familiebedrijfje, wat patent heeft op de manier waarop ze “Indigo blauwe” kleurstof maken zonder toevoeging van chemische hulpmiddelen. Dit gaat heel simpel door middel van de indigo struik in water te dompelen en deze daar zo lang in te laten liggen tot deze gaat kleuren (rotten), dan wordt er kalk toegevoegd en door het steeds mengen van dit water met kalk ontstaat er een blauwe pasta. Hiermee wordt witte stof, welke eventueel van te voren met was bestempeld is (batikken) op kleur gebracht, gedroogd en verder verwerkt tot bijvoorbeeld een kledingstuk.

Na dit bezoek gaan we naar de “Gouden Driehoek”. Iemand enig idee wat dit is?? Inderdaad het drie landen punt tussen Thailand-Myanmar (het vroegere Birma) en Laos. Maar je vraagt je dan nog steeds af waar dat goud vandaan komt, er wordt hier zeker geen echt goud gevonden. Deze naam kreeg dit punt omdat het door de natuurlijke grensafscheiding van de Mekong rivier een prachtige plek is voor smokkelaars. En wat werd er dan gesmokkeld? In Birma werd vroeger heel veel opium geteeld, en opium werd al heel snel “ Het zwarte goud” genoemd, en de grens met Thailand en Laos op dit punt over gesmokkeld.

Wij gaan vandaag een boottocht op deze Mekong rivier maken, een klein stukje maar om ons een idee te geven hoe het er uit ziet en wat er aan elke oever gebeurt op dit moment. Op de oevers van Myanmar en Laos verschijnen namelijk de laatste tijd veel casino's, in Thailand mag niet gegokt worden, dus lossen de buurlanden het zo voor ze op. Eigenlijk heel jammer want het gaat ten koste van de mooie natuur. In Laos is zelfs door China een heel groot stuk grond gepacht hier om casino’s te bouwen

Na dat tochtje van een half uur gaan we weer de bus in voor onze laatste bezienswaardigheid van vandaag, een bezoek aan de Paduang stam, ofwel Langnek (giraffe) vrouwen.

Deze stam is 30 jaar geleden uit het toenmalige Birma gevlucht voor oorlogsgeweld. Zij hebben van de Thaise regering een stuk grond toegewezen gekregen, waar ze zichzelf moeten zien te bedruipen.

Dit doen ze o.a. door de toeristen toe te laten in hun dorp, en spullen te verkopen die ze zelf maken. Overigens worden ze wel “langnekken” genoemd, maar dat is niet helemaal terecht. Eigenlijk moeten ze “laaghangende schouders” genoemd worden, want de ringen die ze om hun nek dragen maakt niet hun nek langer, maar drukt hun schouders naar beneden, waardoor hun nek langer lijkt. Maar dat is dus niet zo. De regering heeft deze gemeenschap ook een aantal zonenergie cellen cadeau gedaan, en schotels en TV's. Iemand een idee waarvoor???

Doodeenvoudig eigenlijk: dit is om de geboortebeperking een handje te helpen, zodat er niet al te veel baby’s in het dorp geboren zullen worden.

Na dit bezoek gaan we naar Chiang Rai, waar we eerst dineren in een restaurant waarvoor we van te voren op moesten geven of we Thais of Europees wilden eten.

Hollanders als we zijn kozen wij natuurlijk voor Europees. Wat schetst onze verbazing: de ontvangst snack is een bord met daarop een paar bitterballen…hahaha…inderdaad, en stokbrood met knoflookboter en kroepoek. Daarna tomatensoep, en als hoofdgerecht: schnitzel met friet en mayonaise en een schaaltje sla. Hilariteit alom natuurlijk. Hoe krijgen ze het gevonden.

Wij sluiten deze maaltijd af met een grand dessert. Al met al een verrassende maaltijd!!

Daarna richting hotel in Chiang Rai voor 1 nacht.

Tot de volgende keer weer,

Groetjes

Lia en Paul

Ria

Ge kunt t weer mooi vertellen Lia???. Maxima is trouwens ook daar voor de begrafenis van de koning.

Lia van Dongen

Dat weet ik Ria, ik heb haar gespot en een paar foto's op FB gezet!

Rob en Chantal

Weer superleuk om te lezen Lia,
Chang rai leuke stad met een leuke avond markt zekers de moeite waard.

ROY

Indrukwekkend allemaal, mooi hoor ;-) .Niet erg vermoeiend???

Sylvia

Leuk om mee te mogen lezen, en mooie ervaringen doen jullie op
Veel plezier nog

Inti

Had je stiekum aan de opiumpijp gelurkt Lia toen je Europees bestelde,??
Maar wel mooi in de Gouden Driehoek geweest! Wat vonden julie Vd Mekong??

Lia van Dongen

@Inti, nee geen opiumpijp, daarcwaag ik me niet aan. Maar de schnitzel was wel lekker!?