Paul en Lia Verre reizen

Van Chiang Rai naar Chiang Mai

Vrijdag 27 oktober

Vandaag zijn we zo'n 50 jaar terug in de tijd geweest. Iedereen zal zich nu afvragen hoe we dat voor elkaar gekregen hebben. Nou eigenlijk heel eenvoudig: we zijn met onze gidsen voor 3 uurtjes de grens overgestoken en hebben het plaatsje Tachilek in Birma (Myanmar) bezocht. Wat een cultuurshock!!! Echt 50 jaar terug in de tijd. Wat een armoede is er dan nog op de wereld, en vo!gens onze gids Jerry is het als je 10 kilometer van de grens af bent nog erger.

We bezoeken hier eerst de lokale markt. Zie de foto’s voor de details. Hier wil je echt je kippetje voor vanavond niet halen!

Daarna worden we met onze tuktuk taxi naar een dorpje gereden. Gewoon om een indruk te krijgen hie de mensen hier wonen. We bezoeken wederom een tempel annex weeshuis voor jongens. Als de mensen niet meer voor hun kinderen kunnen zorgen worden deze naar een klooster gebracht zodat ze in elk geval een slaapplaats, eten en onderwijs krijgen. Hier blijven ze door de regel totdat ze volwassen zijn en op eigen benen kunnen staan.

Jerry had ons er een week geleden of zo al op geattendeerd dat we een moeder met 7 kinderen zouden bezoeken en gevraagd of we de kleine zeepjes enz.die je in een hotel krijgt op wilden sparen, en eventuele kledingstukken waarvan wij zeggen, ik gooi het weg mee wilden nemen. Zij zijn er ontzettend blij mee. Dus de hele bus had tasjes bij met van alles en nog wat voor hen. De moeder gaf een demonstratie hoe zij hun make up verzorgen als tegen prestatie.

Een van de medereizigers had de zakjes thee, suiker en nescafe meegenomen vanuit het hotel. En het wordt je dan des te duideljjker dat deze mensen geen luxe kennen, want een van de kinderen pakte het staafje nescafe en gooide het droog achter zijn kiezen. Dacht dat het snoep was.

Daarna bezoeken we nog een nonnen klooster, waar we een 10 minuten durende meditatie doen, voorgegaan door een 5-tal vrij jonge nonnen, die hier overigens om dezelfde reden zitten als de jonge monniken (novices).

Na dit alles worden we door de tuktuk taxi’s weer naar de grens gebracht, we lopen de grens over en stappen weer in onze bus. Deze brengt ons naar een restaurant voor de lunch en daarna brengen we een bezoek aan de Wat Rongkhun, ofwel de witte tempel. De naam zegt het al deze tempel is (bijna) helemaal wit. Het bijna staat hier voor spiegel mozaïek. De ontwerper van deze tempel heeft zich laten inspireren door Gaudi, wat betekent dat er veel mozaïek in deze tempel verwerkt is, maar alleen van spiegelglas. Hij heeft ook wel wat rariteiten erin verwerkt waardoor het voor de Thais niet als een echte tempel aanvoelt.

Na dit bezoek is het nog een 2,5 uur bussen voor we in Chiang Mai arriveren. Hier zullen we de komende 3 nachten verblijven.

Tot de volgende keer maar weer!

Groetjes,

Lia en Paul

Elize

Wederom mooi verteld Lia, bedankt

Caroline en Ad

Wat een belevenissen allemaal! En als je dan inderdaad die armoede ziet!!!!!! Wat hebben wij het dan toch goed! En al dat vlees zo open en bloot in de buitenlucht! Mooie foto's weer. Groetjes van ons xxx