Paul en Lia Verre reizen

2 dagen Chiang Mai verkennen

Zaterdag 28 en zondag 29 oktober

2 dagen Chiang Mai ontdekken.

Er staat vanmorgen een excusie op het programma. Deze brengt ons naar Sankamphaeng, een ambachtendorp net buiten Chiang Mai.

Het betreft hier een parasol fabriek, een edelstenen verwerkingsbedrijf en een zijde fabriek.

De parasolfabriek is de eerste: wat ontzetten leuk om te zien hoe deze parasolletjes met de hand gemaakt worden!

Aan het eind van de “productielijn” zitten de schilders die deze van een mooie tekening voorzien.

Jerry had ons er al op geattendeerd dat deze ook schilderingen op privé objecten kunnen maken en wij dus iets mee konden nemen als we dat willen. Op 5 minuten tijd maken ze de mooiste creaties!

Als iedereen hier voorzien is, gaan we naar het tweede bedrijf: het edelstenen verwerkings bedrijf.

Dit is gelijk een andere wereld, als we aankomen worden we opgewacht door (hoe toevallig) een 10-tal nederlands sprekende Thaise dames en heren. Zij volgen je op gepaste afstand (1 meter hooguit) en al ze maar denken dat ze van dienst kunnen zijn staan er minstens 2 achter je. Wij vinden het opdringerig, de Thai verlenen op zo’n moment service vinden ze.

Na hier wat rond gestruind te hebben, worden we naar de 3de plaats gebracht: de zijde fabriek.

Het is heel interessant om te zien hoe dit proces in zijn werk gaat. Van eitje tot zijdedraad. De foto’s voor zich.

Hierna hebben we een aantal uren ter vrije besteding tot 15.00 uur. Dan worden we weer door de taxi vrachtwagentjes opgehaald en naar een Thaise massage salon gebracht voor een 2 uur durende Thaise massage. Daar worden we even grondig onderhanden genomen om alle “zit” spieren weer wat soepeltjes te maken..hahaha...l Dit was wel even nodig want het waren best wel vermoeiende dagen. Daarna worden we door de taxi's “gedropt” bij de avond bazaar. De naam zegt het al een grote avond markt met heel veel kraampjes met kitsch, maar ook wel ambachtelijk mooie dingen.

We struinen deze markt wat af, zoeken een leuk tentje om wat te eten en drinken. Hierna weer terug richting hotel.

De zondag begint al weer op tijd, om 08.30 worden we weer opgehaald voor een fietstocht door de natuur rondom Chiang Mai. Heel anders dan die in Bangkok, maar daarom niet minder, we fietsen langs een oud lepra opvang huis, de rijstvelden. Lunchen bij een lokaal restaurantje (niet meer dan een paar palen met een golfplaten dak). En als laatste langs de ruĂŻne van de oude stad Chiang Mai.

Wij hebben prachtig weer, in tegenstelling tot de meldingen die we hier via Facebook te horen krijgen, dat alles hier overstroomd zou zijn, hebben wij geen druppel regen gezien.

Na dit mooie avontuur worden we weer terug naar ons hotel gebracht voor een paar rustige uurtjes.

Om 17.30 uur rijdt de taxi weer voor om ons naar het oude centrum te brengen voor de “walking street”. Dit is een avondmarkt die alleen op zondag is en waar je ook weer van alles en nog wat aan kunt schaffen voor echt belachelijk lage prijzen.

We struinen hier een paar uurtjes rond, eten een hapje en nemen nog een afzakkertje op een terras en nemen weer een taxi terug naar het hotel.

Morgen hebben we weer een lange reisdag, dus de wake-up call is om 06.00 uur, koffers om 07.00 uur op de gang en vertrekken om 08.30 uur.

Dus we gaan nu lekker slapen.

Groetjes en tot de volgende keer weer!

Paul en Lia.

Nellie

Wat een mooie reis. Geniet er nog van

Elize

Vooral veel kopen en eten lijkt me. Omdat het moeilijk te weigeren is.
Xx

Anjo

Weer mooi geschreven Lia, het is net of ik zelf op vakantie ben.