Paul en Lia Verre reizen

van River Kwai naar Koh Samui

Donderdag 2 en vrijdag 3 november.

Vanmorgen vertrekken wij om 08.30 uur en bezoeken eerst het militair ereveld bij de River Kwai, waar veel Australische, Britse en Nederlandse gesneuvelde militairen herdacht worden.

Daarna worden we naar de drijvende markt van Damnoen Saduak gebracht. Dit blijkt achteraf een hele onderneming. Het duurt al even voor we door de lange rij wachtenden heen zijn, daarna stappen wij op een typische Thaise motorboot, waarmee we over diverse kanalen naar de markt gebracht worden.

Daar lopen we even rond en drinken een bakkie koffie, waarna mijn oog valt op een bord met de tekst:

“Goedkoper dan bij de HEMA" !! En daaronder "Postzegels”. Gewoon in het Nederlands. Nu breekt echt onze klomp, ben al twee weken aan het zoeken naar postzegels !!!!! Dus ik zeg dat ik de postzegels wil kopen…helaas uitverkocht. OK dan zoeken we gewoon verder..

Hierna worden we naar Nakhon Pathom gereden voor een bezoek aan de grootste Stoepa van Thailand. Inderdaad een geweldig grote stoepa, waar van alles omheen georganiseerd (o.a. grote markt) was in verband met het Loi Kratong feest (feest van water en lichtjes) wat vrijdag 3 november gevierd wordt.

Ondertussen heeft onze Thaise gids bericht ontvangen dat het verkeer rondom Bangkok om diezelfde reden aan het vastlopen is en wij waarschijnlijk daardoor niet op tijd op het station in Bangkok zullen zijn. Maar we staan hier op een steenworp afstand van de spoorlijn waar deze trein voorbij zou komen. Dus we beslissen niet naar Bangkok te gaan, maar vanavond hier op de trein te stappen (scheelt ook weer twee uur treinen). Zo gezegd, zo gedaan, om 19.30 uur rijdt de trein voor en zoeken we de voor ons gereserveerde plaatsen op. Het blijkt dat onze bedjes al opgemaakt zijn, en na snel onze dinerbox opgegeten te hebben, worden lange broeken en vesten tevoorschijn gehaald, want we waren gewaarschuwd dat het ’s nachts wel eens koud kon zijn in de trein, en dat klopte ook.

Ieder koppel had een stapelbed, en voor elk bedje hing een gordijntje. Hoe knus!!

Al vrij snel dook iedereen achter zijn gordijntje, en kon de lange rit voortgezet worden.

11.00 uur en 571 km later zijn we in Surat Thani. Het is 05.00 uur in de ochtend. Er staant weer een bus klaar die ons naar de ferry terminal moet brengen.

Daarna nog een overtocht van 1,5 uur en weer een bustochtje van zo’n uur en dan zijn we eindelijk op onze laatste bestemmjng van deze reis: Chaba Cabana Beach resort. Een leuk, niet te grootschalig hotel.

Uiteraard doen we het vandaag verder rustig aan, even op ons gemak installeren. Daarna de omgeving rond het hotel verkennen. Het is een kleinschalig hotelcompkex aan het strand gelegen met uitzicht op een aantal kleine eilandjes. We lopen over het strand naar het winkel en restaurant gedeelte. Heerlijk om het even rustig aan te kunnen doen.

In de avond gaan we met een taxi naar het meer voor het lichtjesfeest. Het is druk met heel veel kraampjes waar je de mooiste “bloemenlichtjes” kunt kopen. De bedoeling is dat je het kaarsje en de wierook wat er op staat aansteekt daarna een wens doet en het lampje op het water vrij laat gaan.

Een leuk schouwspel om te zien.

We lopen daarna terug naar het hotel, althans dat dachten we. Maar hoe langer we liepen, hoe minder restaurants en winkeltjes we zagen. Hmmm, zouden we dan misschien toch verkeerd gelopen zijn? Komend bij een T-splitsing besluiten we toch maar een taxi aan te houden. En inderdaad hoor ons hotel blijkt juist de andere kant op te liggen. Maar ook onze chauffeur lijkt het niet helemaal goed te weten, maar na diverse telefoontjes en 3 rondjes rond het meer lijkt hij het door te hebben en uiteindelijk worden we dan toch keurig bij ons hotel afgeleverd.

Groetjes weer,

Paul en Lia.

Toon Torenbos

Hoi Lia en Paul
Heel slim van jullie om die laatste week lekker rustig aan te doen en uit te rusten want er is wat afgereisd de laatste weken .
Laat nu alles maar lekker bezinken en geniet van de rust en de gezelligheid heel veel plezier deze laatste week .
P.S nog bedankt voor de felicitatie dat je daar aan denkt zo ver van huis super .