Paul en Lia Verre reizen

van Loei naar Phrae

Woensdag 25 oktober.

Van Loei naar Phrae.

We beginnen de dag relaxed na de pittige dag van gisteren.

De bus vertrekt om 09.00 uur en wij rijden eerst naar een groot meer op een kwartier afstand van Loei.

Daar gaan we met een bamboe vlot, wat door een bootje naar het midden van het meer geduwd wordt, zwemmen voor de liefhebbers en alleen maar genieten van de rust en de natuur voor de niet zwemmers.

Dit duurt alles bij elkaar zo'n 2 uurtjes, daarna weer een rit van 1 uur voor we weer een stop maken voor de lunch.

Het klimaat in noord Thailand is subtropisch en dat zie je dan ook meteen aan de flora. Hier groeien een ander soort bomen, rubberbomen, teakhout en palm bomen vooral. Het valt ons op dat we ook diverse aardbeienkwekers zien. De streek staat ook bekend om de bloemkwekerijen. Er worden hier o.a. veel rozen en anjers gekweekt.

Het weetje van Jerry vandaag: je ziet regelmatig monniken lopen in een saffraan (oranje-geel) kleurige outfit. Dit zijn geen echte monniken, zoals een missionaris isis of zo, deze dragen een rood/bruine outfit. De andere zijn boeddhistische mannen die eenmaal in hun leven monnik moeten zijn geweest. Dit wordt meestal gedaan in de periode voor hun huwelijk. Gaan dan daarvoor naar een soort bezinningshuis nabij een tempel, waar zij 227 regels na moeten leven. Pas dan zijn ze een echte boeddhist. Deze periode duurt meestal 2 weken, maar kan ook 2 maanden duren. Dat bepaalt de monnik zelf. Tijdens deze periode hebben zij de hoogste status in rang, wat bijvoorbeeld betekent dat de Koning hen als eerste moet groeten met de waai in plaats van andersom. Het boeddhisme is geen geloof zoals veel mensen denken, maar een levenswijze. Zij gaan er van uit als ze volgens deze regels leven, dat zij sneller zullen overgaan naar het hiernamaals. Zo niet dan zullen zij eerst nog een of meerdere malen reĂŻncarneren.

De lunch genieten we op een resort met een prachtig uitzicht over de vallei. De rit daarna gaat door de middle of nowhere, en we passeren dan ook een bordje “einde beschaving”. Wat dat inhoudt kunnen jullie zelf wel invullen..hahaha

We vervolgen de rit en zijn om 18.30 uur op de plaats van bestemming: Phrae.

Wij zullen hier weer gezamelijk dineren. Dit is heel goed geregeld. Alles wordt van te voren gereserveerd en als je aankomt staat de tafel gedekt!

Slaap lekker alvast voor straks, wij duiken zo ons bedje weer in!!

Paul en Lia

van Khorat naar Loei!

Dinsdag 24 oktober.

Van Khorat naar Loei.

Na een goede nachtrust weer op tijd op!! Wake-up call om 07.00 (ja we hebben vakantie) koffers om 08.00 uur op de gang, tussendoor nog even ontbijten en om 08.30 uur vertrekken we weer met de bus.

We hebben vandaag een rit van 500 kilometer voor de boeg, dus dat wordt een hele zit! Maar we worden ook weer bezig gehouden hoor. Om 09.00 uur maken we een stop voor een bezoek aan de Khmer tempel:Prasat Hin Pimai. Een Cambodjaans tempel complex van ong. 900 jaar geleden en per toeval ontdekt.

Het wordt momenteel zo goed mogelijk gerestaureerd.

De foto’s spreken voor zich.

Na 1,5 uur pauze, inclusief koffie, rijden we weer door naar het restaurant voor de lunch.

Wat wel leuk is te vermelden is dat onze gids ons veel meegeeft over de gewoontes van de Thaise bevolking. Zo leert hij ons elke dag een Thais woordje of zinnetje. Wij zijn begonnen natuurlijk met de manier van groeten: de waai: handen tegen elkaar, duimen onder de kin en de wijsvingers tegen de neus. De man zegt dan Sawadee Krap en de vrouw Sawadee Kha. Hierbij is het de gewoonte dat de “minste” in rangorde, de waai als eerste doet. De woordjes “krap” en “kha” is een soort van beleefdheidsvorm, zoals wij de “u” vorm kennen en wordt bijna altijd gebruikt.

Vandaag leerden wij de uitdrukking: Mai auw (krap-of-kha), wat zoveel betekent als: ik hoef/wil het niet, dank je wel. Dit gebruik je bijvoorbeeld als je ergens opdringerig aangesproken wordt om iets te kopen. Een Thai zal hier veel beter op reageren als wanneer je in het engels zegt:” Don’t want to buy it”. Dit verstaan ze in het algemeen niet eens.

Een andere wetenswaardigheid die we meekregen is de betekenis van de kleine tempeltjes die bij elk huis te vinden zijn. Dit zijn “Geestes huisjes”. Een Thai gelooft namelijk dat er overal geesten zijn, dus als hij een stuk grond koop om een huis op te bouwen, zal hij als eerste een monnik uitnodigen die de plek zal aanwijzen waar het geestes huisje moet komen te staan. Vervolgens moet hij zorgen dat hij geen onvrede keijgt met de geesten door hen elke dag wat eten/drinken te brengen. Het kan zijn dat er nog 1 of meerdere andere huisjes door de tijd bijkomen: die zijn bestemd voor de geesten van overleden familieleden. Ook bij deze huisjes wordt dagelijks wat fruit en limonade weggezet om goed voor de geesten te zorgen.

Na de lunch rijden we weer ong. 1,5 uur tot aan de koffiepauze en na deze pauze zullen we met lokaal vervoer naar een viewpoint gebracht worden: de Suan Hin Ngam rotsformaties. Het lokale vervoer zien jullie in de foto’s terug. ? het is even een klim (155 treden)…maar dan heb je ook wat….

Daarna is het nog 1 uur en 15 minuten naar het restaurant waar we weer heerlijk gegeten hebben. Het wordt een latertje uiteindelijk om 08.30 uur in het hotel.

Tot de volgende up-date weer!

Groetjes,

Route Bangkok-Ayutthaya-khorat

Maandag 23 oktober.

Even terug nog naar gisteravond: wat hebben we genoten van deze prachtige show waarbij je met veel dans, geluid en muziek terug gebracht wordt naar het verleden.

Vanochtend zijn we om 07.30 uur vertrokken bij het hotel en laten we Bangkok achter ons.

Wij vertrekken in noord-oostelijke richting met als eindbestemming Khorat, maar zullen eerst een stop maken in Ayutthaya waar we tempel ruines zullen bezoeken die op Unesco erfgoed lijst opgenomen zijn.

Na dit bezoek nog een stop voor de lunch, en deze is speciaal voor Inti, de Thaise keuken bevalt prima!

Daarna hebben we nog een rit van 280 km voor de boeg. Daarin opgenomen een bezoek aan een lokale fruitmarkt en een pottenbakkersdorp.

Het moet ook gezegd worden dat we twee geweldige gidsen hebben, Jerry een Nederlander die al 20 jaar in Thailand woont en zeer goed Thais en Engels spreekt, en Toon (haar nickname) een Thaise die we nodig hebben als we een bezienswaardigheid betreden. Want het is bij wet bepaald dat dit alleen onder begeleiding van een Thaise gids mag.

De fruitmarkt is niet spectaculair, maar wel leuk om even overheen te wandelen. Jerry laat ons diverse soorten Thais fruit zien en er wordt ook wat gekocht wat we vanavond als toetje op gaan eten. Daarna het bezoek aan de potterbakker fabriek en eerlijk gezegd krijg je echt medelijden met de mensen die hier werken. Zij krijgen echt een schrijntje voor het werk wat ze verrichten. Ze zitten een hele dag in een soort van schuur aan beelden te werken met de hele familie en verdienen daarmee zo'n 2 a 3 euro per dag. Ze werken met een hele familie aan een opdracht welke bijvoorbeeld ge-exporteerd wordt naar ons land.

Wij rijden verder naar Khorat, wat onze eindbestemming is voor vandaag en dineren eerst in een mooi restaurant, een van de betere van de stad. Wij krijgen weer van allerlei schaaltje op tafel met de meest uiteenlopende varianten van vlees en groenten. En wederom geweldig lekker!! Na het diner worden we naar ons hotel voor vannacht gebracht. Een van de mooiste van deze reis volgens Jerry.

Dat was het weer voor vandaag…groetjes

Paul en Lia

Bangkok, wat een giga stad!!

Na een ontspannen treinreis  vanaf station Breda met de Intercity Direct (wat we iedereen aan zouden raden die wat later op de dag moet vliegen)

en een zeer voorspoedige vliegreis zonder vertraging of wat dan ook waren wij vrijdagmiddag 20 oktober om 16.00 uur Thaise tijd (= 11.00 uur in de ochtend NL tijd) in ons hotel in Bangkok.

Onze eerste indruk: Waaaw, wat een giga stad!! Qua oppervlakte ongeveer net zo groot als de provincie Utrecht, alleen wonen hier de hoeveelheid van de totale bevolking van Nederland: 17.000.000 mensen!!!

En dat is te zien: hutje op mutje!!

De aankomst dag hebben we verder niet veel meer gedaan dan lekker uit eten met de hele groep.

De tweede dag (21.10.2017) zijn we na het ontbijt met de bus naar de Marmeren tempel gereden. Deze is helemaal van uit Italie geimporteerd marmer gebouwd door 1 van de vorige Rama’s (koningen).

Zoals alle tempels hier in Bangkok: Prachtig gebouwd! Daarna zijn we naar de “Gouden berg” gereden. Hier is een stupa gebouwd op een stupa uit het verleden welke helemaal vergaan was in een ”berg" van gesteente en overgroeid met mos. Hier zijn we “even” 344 traptreden naar boven gelopen om de stoepa te bewonderen en tevens het prachtige uitzicht over Bangkok.

Hierna zijn we naar de bloemenmarkt gebracht. Hier was het een drukte van jewelste in verband met de begrafenis van Koning Bhumibol die op13oktober 2016 overleden is en nu een jaar later op 26 oktober 2017 gecremeerd wordt. De prachtigste kunstwerken komen onder de handen van de Thai vandaan! Hert zal wel een happening worden a.s. donderdag. Maar goed dat we dan niet meer n Bangkok zijn want men verwacht dat Bangkok helemaal stil komt te liggen van de verkeerschaos.

Na dit bezoek hebben we een boottocht over de “Klongs”(lees kanalen) van Bangkok gemaakt met een boot.

Dan zie je het echte Bangkok!! Wat een armoede! En het mooie is: het interesseert de echte Thai helemaal niet hoe hij leeft. Ze werken tot er geld genoeg is om weer even door te kunnen en als dat op is gaan ze weer werken om het daarna eerst op te maken. Dus sparen voor beter of later is er niet bij. Degenen die dat wel doen zijn de Chinezen, welke hierheen gekomen zijn om veel en hard te werken en zijn daarmee de rijkste mensen van Bangkok geworden. Alleen in Chinatown in Bangkok al zijn er 130 juweliers te vinden!

’s Avonds zijn we met naar de Bayoke Skytower gebracht waar we eerst naar de 84ste verdieping gegaan zijn om op een ronddraaien plateau van Bangkok by night hebben kunnen genieten. Daarna heerlijk gegeten in het restaurant op de 78ste verdieping. Hier konden we kiezen uit een buffet van meer dan 50 meter lang met voor ieder wat wils.

Vandaag zijn we begonnen met een fietstocht van “Ko van Kessel”. Een Nederlander die hier jarengeleden als eerste begonnen is met de georganiseerde fietstochten met 5 fietsen. Ondertussen is Ko overleden aan kanker, maar heeft hij wel een prachtig bedrijf met meer dan 500 fietsen achtergelaten.

Wij werden begeleid door 2 jonge zusjes met de nicknamen (welke elke Thai voor het gemak heeft, want de echte namen zijn door een buitenlander niet uit te spreken) Puna en San.

Twee hele leuke dames die ons Bangkok hebbenlaten zien, zoals we zelf nooit ontdekt zouden hebben om de dood eenvoudige reden dat wij alleen nooit door die smalle straatjes door o.a. Chinatown zouden durven rijden/lopen.

Maar wat een leuke ervaring zeg!!! Hier hebben we echt van genoten. 3 uur door kleine straatjes gefietst, echte Thaise dingen geproefd bij de locals, dwars door markthallen gefietst, kan allemaal hier. Geweldig!!

Vanmiddag hebben we een vrije middag, vandaar dat ik even de gelegenheid heb om zijn 1ste verhaal te typen. Ik hoop dat het ook gaat lukken om wat foto’s te plaatsen.

Vanavond is het de bedoeling dat we nog een Thaise dansavond mee gaan maken: het Siam Niramit cultuur spektakel inclusief diner. Moet een heel spektakel zijn..

Dit was het weer even: tot de volgende ervaring!

Groetjes

Paul enLia

Onszelf voorbereiden op weer een mooie reis!

Hallo volgers,

Het is ondertussen 2 jaar geleden dat ik deze site ge-update heb.

Maar binnenkort kunnen jullie weer mee genieten als jullie willen van onze volgende reis.

Dit maal gaan we weer naar Azië, na ontzettend genoten te hebben van onze reis naar Indonesië, hebben we nu voor Thailand gekozen.

Wij gaan hier een rondreis maken waar we hopelijk weer net zo van kunnen genieten als van onze vorige reizen.

De voorpret is eigenlijk al leuk.

We vertrekken op 19 oktober voor 3 weken, dus zullen op 9 november weer voet op Nederlandse bodem zetten.

Tot snel op deze site!!

Groeten,

Alles bijgewerkt!

Alles is nu ge-update, ga er even voor zitten en geniet met ons mee!

@ reisgenoten: ik heb jullie deze link gestuurd ter info.

Misschien vinden jullie het leuk om onze reis hier nog eens terug te lezen.

Dag 15 en 16 Terugreis van een Skitterend Sud Afrika naar Nederland

De terugreis was een lange, lange zit:

Om 08.30 met de bus vertrokken in Drakensbergen, ± 18.00 uur aankomst vliegveld Johannesburg, daarna 4 uur rondhangen op het vliegveld. Om 22.10 weer vertrokken voor de nachtvlucht naar Caïro Egypte, aankomst Caïro om 05.30 uur. Weer een 4,5 uur rondhangen en om 10.00 uur opstijgen voor de vlucht naar Schiphol. Daarnog nog 1 uur met de Intercity direct naar Breda, waar we om 17.05 door Maikel op werden gehaald.

Al met al een hele onderneming, maar het is het dubbel en dwars waard geweest!

Het zit er weer op, maar wat hebben we weer genoten! Ik hoop dat we jullie me deze verhalen en foto's ( die er zo aankomen) een goed inzicht van Zuid Afrika hebben kunnen geven, want het is zeker de moeite waard om hier een keer heen te gaan.

Tot de volgende keer weer.

Groetjes,

Lia en Paul

Dag 14 Rustdag Drakensberg Gardens en Spa Resort

Vandaag een rustige dag op het resort, zodat we morgen uitgerust aan onze terugreis kunnen beginnen.

Nog even genieten van het prachtige weer hier (31 graden) en dan koffers inpakken een wandelingetje rondom het resort, mijn verhalen bijwerken zodat ik ze thuis gelijk kan up-loaden. Jammer dat ik het niet eerder heb kunnen doen, maar jullie zullen het me vergeven als je de verhalen nu leest en zeker niet onbelangrijk de foto's erbij ziet, want dan gaat het pas echt leven denk ik.